تبلیغات
حامیان محیط زیست

حامیان محیط زیست
فارغ التحصیلان محیط زیست دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان 
قالب وبلاگ
«من از ارزش‌های انسانی صحبت می‌كردم و تو جوان‌ها را دعوت به جنگی می‌كردی كه هیچ مفهومی نداشت» این خلاصه و چكیده‌ پاسخ عباس كیارستمی، استاد سینمای شبه‌روشنفكران وطنی است به انتقادات ابراهیم حاتمی‌كیا.
«من از ارزش‌های انسانی صحبت می‌كردم و تو جوان‌ها را دعوت به جنگی می‌كردی كه هیچ مفهومی نداشت» این خلاصه و چكیده‌ پاسخ عباس كیارستمی، استاد سینمای شبه‌روشنفكران وطنی است به انتقادات ابراهیم حاتمی‌كیا.
به گزارش رجانیوز، حاتمی‌كیا در آخرین انتقاد مستقیمش به كیارستمی و سینمایش، اسفندماه سال گذشته و در میان سخنرانی‌های متعددش در صحبت‌هایی كه در مؤسسه همشهری داشت، گفت: «بین آنچه مردم می‌خواهند و آنچه بچه‌های سینما می‌گویند، فاصله است. سینما برای من بت نیست.»
«فرش قرمز برای ما مسیر خون است. ما با چیزهایی عجین بودیم كه نمی‌توانیم از آن دست بكشیم. كجاست قلم‌هایی كه با قدرت پای این بحث‌ها بایستد. زمان زیادی است كه مجله و روزنامه نمی‌خوانم چون احوالشان با من یكی نیست. اگر دیر اقدام كنیم و توجهی نداشته باشیم، اوضاع بدتر می‌شود. اوایل انقلاب فیلم‌های خانواده‌ای داشتیم و مسئله جامعه در آن بود اما الان كاملاً پاكسازی شده است. استاد اعظم این جنس نگاه آقای كیارستمی است و تأسی از این نوع نگاه تا دلتان بخواهد وجود دارد و عده‌ای می‌توانند كشوری كه 1200 كیلومتر در آن جنگ می‌شود را نبینند و دنبال دفترچه‌ مشقشان بروند.»
حالا عباس كیارستمی در حاشیه جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه سیراكیوز امریكا با توهین به دفاع مقدس و بی‌مفهوم خواندن آن سعی كرده است به صورت غیرمستقیم به اتهامات وارده از سوی ابراهیم حاتمی‌كیا نسبت به خودش پاسخ دهد.
كیارستمی ابتدا می‌گوید: «یك هفته قبل از اینكه اینجا بیایم، یكی از فیلمسازانی كه سال‌ها فیلم جنگی ساخته، فیلم‌های پرهزینه جنگی و البته با مخاطب كمتر- برای اینكه مخاطب ایرانی دیگر حوصله جنگ نداشت، بنابراین[ایشان] بودجه‌های خیلی سنگین می‌گیرد و فیلم‌های جنگی می‌سازد- گوش من رو پیچانده بود كه زمانی كه ما داشتیم می‌جنگیدیم كیارستمی داشت دنبال دفترچه دوستش می‌گشت.» وی سپس با این مقدمه
به حاتمی‌كیا پاسخ داده است كه «خانه دوست یكی از پربیننده‌ترین فیلم‌هایی بود كه من ساختم، درواقع همه جای دنیا آن را می‌شناسند. خانه دوست ماندگار شد چون راجع به یك ارزش انسانی صحبت می‌كرد. اما فیلم‌های تو نماند چون تو راجع به یك پریودی از تاریخ ایران حرف زدی كه تازه آن پریود هم به هیجان آورد بچه‌ها را. احمدپور[شخصیت اصلی فیلم خانه دوست كجاست؟] رفت پس داد دفترچه را، اما تو به هیجان آوردی و احمدپورهای دیگر رفتند در جنگ و كشته شدند و حالا پس از سال‌ها می‌شود راجع به آنها فكر كرد كه آنها چطوری از بین رفتند. در یك جنگی كه هیچ مفهومی نداشت.»
حالا با این توضیحات كاملاً مشخص است كه چرا كیارستمی و شاگردان و پیروانش در اوج دفاع مردم از مملكت در روستاهای دورافتاده دنبال دفتر مشق می‌گشتند. نورچشمی مدیران سینمایی دهه 60 حالا پس از سال‌ها سكوت و بی‌پاسخ گذاشتن منتقدان، در پاسخ به انتقادات تند حاتمی‌كیا اعتراف می‌كند كه «دفاع مقدس» را «جنگی ‌بی‌مفهوم» می‌داند و حتی از حاتمی‌كیا برای اینكه از دفاع مقدس گفته است، انتقاد هم می‌كند.
 با این اوصاف، این را باید یكی از مهم‌ترین اتفاقات سینمایی این روزها بدانیم؛ صحبت‌هایی كه دلیل انتقادات تند و پی‌درپی این روزهای ابراهیم حاتمی‌كیا از جماعت شبه‌روشنفكر غربزده را به وضوح نشان می‌دهد. اعتراف سینماگری كه بدون اشاره به خردشدن شیشه‌های سینما پس از آخرین اكران یكی از فیلم‌هایش- شیرین- در ایران توسط تماشاگران عصبانی، فیلمش را ماندگارتر از آثار حاتمی‌كیایی می‌داند كه بلااستثنا در تمام نظرسنجی‌های مردمی به عنوان محبوب‌ترین سینماگر ایران انتخاب شده است.

[ سه شنبه 1 مهر 1393 ] [ 11:24 ق.ظ ] [ حسین اسمعیل وندی ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ


اصل پنجاهم قانون اساسی:
در جمهوری اسلامی حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعد باید درآن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند ,وظیفه عمومی تلقی می گردد.از این رو فعالیت های اقتصادی و غیر آن ,که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند ,ممنوع است.

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

dotted #999">
WeblogSkin